Sähköinen lentolippu
E-lippu, electronic ticket, on virtuaalinen lentolippu, jonka lentoyhtiöt vaativat, jotta pääset lennolle. Matkatoimistot tai lentoyhtiöt "kirjoittavat" e-lipun, kun lentovaraus on vahvistettu ja maksettu. E-lippu on siis lentolippusi sähköisessä muodossa.
Nykyään kaikki lentoliput ovat elektronisia, eikä paperisia lippuja ole enää olemassa.
Miten saan e-lipun?
Kun ostat lennot nettisivuiltamme, saat sähköpostiisi ensin varausvahvistuksen (booking confirmation), joka ei ole vielä e-lippu. Varauksen ja maksun jälkeen lento-ostoksesi rekisteröityy varsinaiseksi "tuotteeksi", jolloin saat varauksen yhteydessä ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen e-lipputositteen (E-ticket receipt) varausvahvistuksesta erillisen sähköpostiviestin.
Sähköiset matkadokumentit toimitetaan varauksen yhteydessä annettuun sähköpostiosoitteeseen normaalisti seitsemän (7) arkipäivän kuluessa maksun vastaaottamisesta.
Mikäli olet ostanut lennot meiltä myymälästä, saat lipun sopimuksen mukaan.
Nimi e-lipussa
Lentoyhtiön järjestelmien rajoitteiden takia vain tietty määrä kirjaimia mahtuu e-lipun nimikenttiin. Tästä johtuen pitkiä nimiä joudutaan joskus lyhentämään. Nimesi kokonaisuudessaan, mukaan lukien toiset nimesi, rekisteröidään kuitenkin varaukseen ja ilmoitetaan edelleen lentoyhtiöille sekä tarvittaessa maahantuloviranomaisille.
Jos olet ilmoittanut lippua ostaessasi koko nimesi kuten se passisasi lukee (eli ohjeiden mukaisesti) nämä tiedot rekisteröityvät siis lipputietoihisi, vaikka ne eivät välttämättä kaikki näkyisikään itse lipussa. Tarvittaessa lentoyhtiö ja maahantuloviranomaiset voivat siis tarkistaa, että nimesi passissa vastaa nimeä lentolipussasi.
On äärimmäisen tärkeää, että nimi lentolipussasi on kirjoitettu samoin kuin passissasi. Ota meihin välittömästi yhteyttä mikäli nimesi on virheellisesti e-lipussa. Lippu on henkilökohtainen ja lentoyhtiön kannalta nimen muutos (usein myös yhden kirjaimen korjaaminen) tarkoittaa samaa kuin lipun peruminen ja uudelleen varaaminen toiselle henkilölle.
Varaushetkellä ilmoitetut matkustajatiedot ovat sitovia maksutapahtuman vastaanottamisen jälkeen ja useimmiten nimeä ei voi muuttaa tai lippua perua. Tällaisissa tapauksissa asiakas vastaa uuden lipun hankkimiskuluista. Ole siis tarkkana, kun teet lippuvaraustasi.